tisdag 23 augusti 2011

FÄRSBIFFAR, BLOMKÅLSMOS, LÖKSÅS

I somras någon gång hittade jag lite utskrivna recept i min kompis Calleponkens kök. Jag tyckte det lät så jävla gott med färsbiffar, blomkålsmos och löksås så jag bestämde mig för att veganisera recepten. Recepten är från början gjorda av Anna J.D. Jacobsson.

Färsbiffar
500 g sojafärs
1/2 stor gul lök
Maizena
1/2 dl havregrädde
1 tsk dijonsenap
1 tsk oregano
1 tsk basilika
1 tsk salt
1 krm grillkrydda
1 krm svartpeppar

Tina färsen om den är fryst och blanda sedan alla ingredienser. Forma de till biffar och stek i stekpannan till de får färg.

Blomkålsmos
1 blomskålshuvud
1 tsk grönsaksfond
salt
vitpeppar
1 msk mjölkfritt margarin
1/2 dl havregrädde

Koka blomkålshuvudet i salt tills det blir mjukt. Mixa det sedan med resten av ingredienserna.


Löksås
1/2 stor gul lök
3 dl havregrädde
2 tsk soja
peppar och salt

Stek löken och ha sedan i grädden och sojan. Krydda med salt och peppar.


Färsbiffar, blomkålsmos, löksås, sallad och... en potatis.

Anna

Inga kommentarer: