tisdag 1 mars 2011

CAFÉ MORGENROT

På lördagen under min Berlinresa besökte jag Café Morgenrot. Även det här stället låg nära vårat hotell, på adressen Kastanienallee 85. Det var sjukt fint och mysigt och jag blev glad i hela kroppen av att gå in här.


På lördagar och söndagar har de en vegetarisk och vegansk frukost/brunchbuffé som jag då åt av. En speciell och fin sak är att Café Morgenrot vill att alla ska ha råd att äta en god frukost, därför får man själv bestämma hur mycket man vill betala - mellan fem och nio euro. De som har lite pengar kan därför betala mindre medan de med tjock plånbok kan vara schyssta och lägga lite extra. För att täcka alla kostnader skulle det krävas att alla gäster betalade ungefär sju euro. Jag betalade sju euro för mig och sju för min kompanjon, eftersom jag åt väldigt mycket och han (alldeles för) lite. Tänkte att det nog blev okej på det viset.

























De veganska alternativen var väl utmärkta med små fina skyltar och det fanns massor att välja bland! Två olika sorters bröd och sen hummus, mjölkfritt margarin, sojamjölk, olika sorters flingor, någon vegansk grötröra med blåbär i, chokladkräm, jordnötssmör, vegansk mjukost, frukt/fruktsallad, scrambled tofu, bönröra med dill, grönsaker och mycket mer! Jag åt mycket som jag inte ens visste vad det var, förutom att det var veganskt. Allt var så himla GOTT helt enkelt. Fyllde på mellan 5-10 gånger och rullade sedan därifrån, lite för belåten. Ojdå.

Ida

1 kommentar:

Fanny sa...

Hej Ida! Tack för inputen om amerikanska mått, har försökt att ha både svenska och amerikanska, glömde det på tofun i skagenröran, nu ligger det uppe! tbs är matsked, tsp är tesked! Lätt som en plätt! Ska nog ta och göra en tydlig mått-omvandlingstabell i kanten på bloggen också kanske?