fredag 7 januari 2011

LATVIA/LETTLAND/RIGA

I onsdags begav jag mig på en 2-dagars kryssning till Riga tillsammans med mannen min. Vi åkte med Silja Line och båten Romantika. Min stora utmaning var såklart att hitta någonting veganskt att äta, både på båten och i Riga. Det var inte lätt. Första kvällen blev det en sen middagsbuffé. Där kunde jag i stort sätt äta lite grönsaker, stekt potatis, pasta med lite tomat i, kronärtskockor, oliver, marinerade champinjoner och sen lite frukt med chokladsås till efterrätt. Det var inte alls spännande på något vis liksom men helt okej. Men INTE för 260 kronor som priset så fint var. All mat som skulle vara varm var dessutom kall.
Frukostbuffén var inte mycket bättre den. Jag hade pratat med Silja Lines kundservice innan resan. De försäkrade att det skulle finnas mjölkfritt margarin till frukost och så vidare, vilket det sen på plats inte fanns. Inte för att detta är hela världen, jag gillar olivolja på bröd och så. Och det fanns massor av grönsaker att ha på smörgåsen. Och frukt att äta. Så mätt blev jag ju. Men... varför finns det aldrig något roligare för veganer? Vart var alla sojayoghurtar, vegetariska pastejer och sojapålägg? Tycker bara att det är synd att man som vegan väldigt ofta får klara sig på "tillbehören".

 När det kommer till Riga så hade jag faktiskt kollat upp en restaurang på Happycow innan. Ekovirtuve hette stället, som var ett ekologiskt café med vegetariska och veganska rätter. De serverade tydligen kött också, samt raw food. Helt okej ändå tänkte jag och skrev ner adressen, Rupniecibas 11, ritade en fin karta och gjorde en vägbeskrivning. Men när vi väl kom till gatan där Ekovirtuve skulle ligga så fanns det inte någonstans. Och gatan var inte så stor att vi kan ha missat det. Gick runt i den brutala kylan i över en halvtimme och letade, utan resultat. Slutade med att vi gick in på en folktom restaurang där man fick gestikulera massor för att göra sig förstådd (ägaren kunde ingen engelska alls. Men snäll var hon!). Där beställde jag två sorters sushi: en med sesam och gurka i och en med avokado och gurka. 
När jag fick tallriken visade det sig att bitarna var PYTTESMÅ. Därför var jag tvungen att beställa en till tallrik heheeeee. Riset var lite hårt också, så någon sån där smaksensation (som man hört talas om) var det knappast. Men det var bättre än ingenting.
Mini-sushin minus två bitar (hungrig tjej).

Är det någon vegan där ute som ska åka på Riga-kryssning så får man tyvärr vara beredd på väldigt få (om ens några) veganska altrenativ. Få och tråkiga sådana. Buuuuuuuu för det.

Ida

Inga kommentarer: