måndag 8 november 2010

ZUCCHINI&KIDNEYBÖNBURGARE

I lördags kändes det som att det enda rätta just då var en burgare. Så jag bestämde mig för att göra någon slags bönburgare med zucchini i, vilket gick lite sådär. Zucchinin var nämligen väldigt vattnig (jag vet, det är självklart) vilket gjorde att jag fick ha i massor av majsstärkelse för att göra smeten tjockare. Resultatet blev gott men något kompakt, förmodligen blev det för mycket majsstärkelse. Så ta lite i taget och var försiktig. Burgarna blir tjockare och fastare när man steker dem.
Jag är verkligen jättedålig på mått när jag lagar mat, vilket jag kan ha nämt förut. Speciellt när det gäller kryddor. Slänger liksom bara i lite och smakar av och sådär. Det här hade jag i alla fall i, det räckte ungefär till åtta stycken. 
  • 1 Burk kokta kidneybönor 
  • Ungefär ½ riven zucchini
  • 1 Hackad lök, valfri färg
  • Vitlöksklyftor, valfritt antal
  • Spiskummin
  • Knappt en tsk Sambal oelek
  • Paprikapulver
  • ½ smulad buljongtärning
  • Salt och peppar
  • Lite ströbröd (valfritt, jag hade det för att göra smeten tjockare)
  • Maizena Majsstärkelse 

     Ha i alla ingredienser i en matberedare och blanda om. Lite majsstärkelse i taget! När konsistensen känns bra, klicka ut burgare i stekpannan och stek i olja på medelstark värme.
     Till min burgare hade jag grönsaker, bröd och någon slags guacamole som jag gjorde genom att blanda avokado, sojayoghurt, lite creamy spread original, vitlök, koriander och salt. Gott! Sen gjorde jag hemmagjorda pommes frites, men de blev nästan mosiga och fastnade i plåten. Hörde att det kan ha berott på rapsoljan. Någon som har ett bättre förslag på olja/matfett man kan använda till sånt?

    Ida

    Inga kommentarer: